Publisert av: kristinepaatur | mars 12, 2010

Et siste blogginnlegg fra Senegal?

Jaja, jeg vet jeg det er lenge siden jeg har blogget,kall meg gjerne en dårlig blogger, men her i Afrika spiller ikke tid så stor rolle og derfor blogger jeg når jeg har lyst/gidder/har tålmodighet til å laste opp bilder. Dessuten er det litt av hvert å finne på her, så blogging blir fort nedprioritert!

MEN, vi har da gjort ganske mye siden sist. number one; Kedougou. Åjåjåj, for en fin tur. Landsbyer, pandle i gambiaelven, bære vann på hode, sove under åpen stjernehimmel, bursdagen til Marie. Høydepunktetene er med andre ord mange, og her kommer litt bilder fra turen:

I en liten landsby!

HURRA! Marie fikk ikke bursdagsKAKE men bursdagspai. Med pekannøtter.

Teatime i en av landbyene vi besøkte

På vei over til MALI!

Utsikten fra gjestehuset vi bodde på!

Det var masse aper i trærne på vei ut til landsbyene. Med litt godvilje ser man de...

Bading i Gambiaelven!!

Det var litt om Kedougou-turen. Vi har også vært på brytekamp, også kalt lutte, som tydeligvis ALLE senegalesere ser på hver søndag. Det var helt syke tilstander på stadion. Ca 200 politimenn med hjelm og «skjold», masse skriking og klapping. Og midt blant alle de ivrige supporterne satt to norske jenter med hver sin brusboks og prøvde å skjønne hva som skjedde, for et syn det må ha vært.

Den siste uken har vi brukt til mye forskjellig. Vi har  f.eks vært i Downtown og for de som ikke har fått beskrevet hvordan det er der: MASSE boder med alt mulig rart, MASSE mennesker, få hvite mennesker, med andre ord blir vi ikke borte i folkemengden. I tillegg er det alltid 3-4 stk som vil selge ting til oss. De sier de alltid har det vi leter etter. Rart det der. En av de som ville selge oss ting sa at jeg lagde krig da jeg ba han om å slutte å følge etter oss. Han sa også at Marie var mye mer vennlig enn jeg var. Tung å få.

Etter at han ene av guttene dro hjem har jeg og Marie fått ansvar for økonomien. Vet egentlig ikke helt hva som gjorde oss egnet til å være det. Uansett, å føre regnskap, ordne med penger og passe på at ting stemmer,får av en eller annen grunn frem det værste i meg. Fy søren så kort lunte jeg får i det jeg drar fram den kladdeboken altså. Makan. Bare å spørre Marie.

Senegalesisk te sammen med hushjelpen vår Nima!!

MEN! i morgen drar vi. Og her sitter jeg og tenker på at dette er den siste kvelden i Senegal. Veldig blanede følelser nå altså. Vil jeg se de hjemme? JAAA, jeg gleder meg utrolig til å se igjen familie, venner, Molly, folk på GUS, osv.. Men fy søren så trist det er å dra herfra. Vi har jo tross alt bodd her i 4,5 måneder og fått mange gode venner. Men jeg er også veldig takknemlig for at vi avslutter oppholdet såpass bra. Alt er bra akkurat nå!

SEES I NORGE!!

Responses

  1. Det blir bra å få dere hjem igjen!! Goood tur:) ses på Gardermoen!

    Ps. Jeg tror molly setter pris på å bli nevnt på bloggen..


Legg igjen en kommentar

Kategorier

